Màster en Sistemes Agrícoles Periurbans

master APU

>> Más Información del Master Sistemas Agrícolas Periurbanos
>> Qué hacer para acceder al master
>> Requisitos y listados de admitidos
>> Más información sobre los masters oficiales de la UPC

La agricultura periurbana

Tenendo en cuenta que las prácticas agrícolas dentro y alrededor de las ciudade compiten por unos recursos (tierra, agua, energía, mano de obra) que podrían destinarse también a otras finalidades para satisfacer las necesidades de la población urgana, la agricultura periurbana debe concentrarse en las actividades en las cuales tiene ventaja comparativa, como sería:

• la producción de alimentos frescos y perecederos y de planta ornamental  dada la proximidad a los centros de consumo i de uso, respectivamente;
  • tratamiento y reutilización de residuos urbanos par uso agrícola (residuos sólidos urbanos, fangos de depuradora, agua residual, etc.);
  • transformación y gestión de espacios degradados para uso agrícola o paisagístico (pedreras, etc.);
  • producción pecuaria para alimentación y gestión de espacios naturales y agrarios.

L'aplicació de sistemes agraris urbans i periurbans requereixen d'informació exhaustiva sobre els aspectes ecològics, social i econòmic de la zona, que permeti determinar l'impacte ambiental de les estratègies proposades per aconseguir millores ambientals, socials i econòmiques.

És per tot això que l'agricultura periurbana, representa doncs una novetat en l'àmbit dels estudis agraris, ja que tracta de sistemes de producció i gestió diferents dels que es plantegen en el món rural. Es tracta de sistemes agraris sotmesos a gran pressió demogràfica, urbanística i industrial, amb els quals es competeix per elements limitants com són el sòl i l'aigua, però que són necessaris per a l'equilibri ambiental, social i territorial.

El Màster Oficial de Sistemes Agrícoles Periurbans (ApU) pretèn formar experts en la gestió d'empreses agroalimentàries capaces de rendibilitzar la proximitat a grans mercats, així com experts en la planificació i gestió econòmica, agrícola, paisatgísitca i ambiental d'aquests espais.

En concret, cal situar el sistemes agraris periurbans en el context de l'agricultura general, però detectant-ne els punts forts i febles per tal de millorar les estratègies de gestió. Cal doncs crear, dirigir i assessorar empreses que aprofitin els avantatges de la proximitat a un gran mercat de consumidors, amb nous productes agrícoles i mètodes de transformació.  D'altra banda, també s'ha de planificar i gestionar correctament els espais periurbans, creant i dirigint empreses terciàries (lleure, esports, turisme rural, etc.) que coexisteixin amb l'ús agrícola de l'espai periurbà, potenciant la seva activitat econòmica. Gestionar els residus urbans.

És per això que calen professionals que dissenyin, executin i gestionin projectes, així com investiguin i transfereixen coneixements en tots aquests àmbits d'expertesa.

A qui s'adreça

El màster està dirigit principalment a tots els llicenciats en l'àmbit de les ciències: Biologia, Biotecnologia, Farmàcia, Ciència i Tecnologia dels Aliments, Veterinària, Enginyers Agrònoms i Enginyers Tècnics Agrícoles.

Organització

Escola Superior d'Agricultura de Barcelona (ESAB)

Lloc d'impartició

Escola Superior d'Agricultura de Barcelona (ESAB)- Campus del Baix Llobregat (Castelldefels)